Psychologia

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – objawy i leczenie PMS

• Zakładki: 43 • Komentarz: 1


Zespół napięcia przedmiesiączkowego, chociaż zakwalifikowany przez WHO jako choroba, nadal nie został dokładnie zbadany. Istnieją pewne hipotezy na temat przyczyn PMS, istnieją także pewne sprawdzone sposoby radzenia sobie z dolegliwościami, jednak nadal nie umiemy skutecznie walczyć z tą chorobą, a tym bardziej jej zapobiegać. Jakie są objawy PMS i jak wygląda jego leczenie?

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Na zespół napięcia przedmiesiączkowego cierpi około 80% kobiet w wieku rozrodczym, jednak większość z nich PMS odczuwa w niewielkim stopniu. Według statystyk WHO aż u 5% kobiet występuje przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne (PMDD), które jest cięższą postacią PMS. Mimo że WHO zespół napięcia przedmiesiączkowego uznało za chorobę, mimo że cierpi na nią tak wiele kobiet, nadal jest ona bagatelizowana, często nawet przez lekarzy ginekologów.

Specjaliści wyodrębnili około 300 objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, do najczęstszych należą:

  • Wahania nastroju
  • Zwiększona drażliwość
  • Szybkie męczenie się
  • Trudności z koncentracją
  • Trudności w zasypianiu
  • Stany depresyjne
  • Bolesność piersi
  • Wzdęcia i zaparcia lub biegunka
  • Obrzęki stóp i dłoni
  • Bóle podbrzusza
  • Zawroty i bóle głowy
  • Wymioty
  • Wzmożony apetyt, często na słodycze

Każda kobieta chorująca na zespół napięcia przedmiesiączkowego może odczuwać nieco inne objawy. Niektóre odczuwają je tylko w sferze nerwowo-psychicznej, inne odczuwają bóle głowy, inne uskarżają się na uciążliwe zatrzymywanie się wody w organizmie, a u innych kumuluje się wiele różnorodnych objawów PMS.

Jak radzić sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego?

Część naukowców twierdzi, że przyczyną PMS są zaburzenia hormonalne. Stężenie prolaktyny, która odpowiedzialna jest za bóle piersi powoduje także zmniejszenie przemiany estrogenu. Jednocześnie wzrasta poziom progesteronu, a tak duże zaburzenia hormonalne nie mogą dla organizmu kobiety pozostać obojętne.

W związku z tym wielu lekarzy PMS leczy hormonalnie, przepisując estrogen, który kobieta zażywa od 20 dni cyklu. Niektórzy w ramach leczenia PMS przepisują pacjentkom antykoncepcję hormonalną.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego a lekkostrawna dieta

Istnieją jednak naturalne metody radzenia sobie z objawami PMS. Do najważniejszych można zaliczyć stosowanie odpowiedniej diety – lekkostrawnej, opierającej się głównie na warzywach i owocach oraz chudym mięsie. Warto unikać prostych węglowodanów, przede wszystkim słodyczy oraz białego pieczywa.

Kobiety cierpiące na zespół napięcia przedmiesiączkowego powinny ograniczać spożycie alkoholu i bezwzględnie rzucić palenie. Zaleca się także ograniczenie picia kawy i mocnej herbaty. W drugiej połowie cyklu warto pić zieloną herbatę, która pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Doskonale sprawdzają się także herbaty ziołowe, które łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego – herbata z rumianku, herbata z melisy, a przede wszystkim herbata z żeń-szenia.

Aktywność fizyczna i odpoczynek łagodzą objawy PMS

Regularna aktywność fizyczna pomaga zwalczać, a przynajmniej łagodzić objawy PMS. Kobiety uprawiające sport rzadziej cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego. Nie każdy jednak lubi intensywny wysiłek – wystarczą dłuższe spacery, a najlepiej marsze, pływanie, taniec, jazda na rowerze czy rolkach, a nawet joga, która polecana jest w szczególności przy silnych bólach podbrzusza.

Nie można zapominać także o odpoczynku i regeneracji organizmu. Przeciętny dorosły człowiek powinien spać od 6 do 7 godzin dziennie. Warto – szczególnie w tych dniach – zadbać o chwilę relaksu każdego dnia. Czasami wystarczy pół godziny z książką ulubionego autora czy obejrzenie jednego odcinka serialu, by się zrelaksować, zapomnieć o stresie i poczuć się zdecydowanie lepiej.

Jeśli zespół napięcia przedmiesiączkowego nie pozwala normalnie funkcjonować, należy zgłosić się do lekarza. Czasami objawy PMS bywają mylone z objawami innej choroby. PMS zaczyna ustępować wraz z rozpoczęciem się krwawienia miesiączkowego i ustępuje całkowicie najpóźniej trzeciego dnia okresu. Jednak w przypadku silnych bóli lub innych uciążliwych przypadłości, domowe sposoby mogą okazać się bezskuteczne i pomoc lekarza może okazać się niezbędna.

Tagi: zespół napięcia przedmiesiączkowego, PMS, zespół napięcia przedmiesiączkowego objawy, PMS objawy, PMS leczenie

comments icon1 komentarz
1 komentarze
43 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.