Różne

Zawodowy kierowca – jak powinien dbać o swoje zdrowie?

• Bookmarks: 2 • Comments: 1


Zawodowy kierowca przebywa w ciężarówce przez znaczną część swojego życia. Specyfika tej pracy wymusza spędzanie wielu godzin za kierownicą w jednej pozycji. Dodatkowo praca kierowcy wymaga nieustannej koncentracji i szybkiego refleksu. Zdecydowanie jest to zawód wymagający i powodujący uszczerbki na zdrowiu – zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

W związku z tym każdy kierowca samochodów ciężarowych powinien odpowiednio zadbać o swoją formę fizyczną i ogólne samopoczucie. W tym artykule podpowiemy jak dbać o zdrowie podczas pracy za kółkiem!

Kabiny sypialne i dobry sen – dlaczego to takie ważne?

tir zawodowego kierowcy

Dobry sen zapewnia odpoczynek i regenerację organizmu. Jest on niezbędny po każdym ciężkim dniu pracy. Płytkie lub przerywane drzemki często są oznaką choroby i długotrwałego stresu. Istotne jest to, aby zadbać o odpowiednie miejsce do snu. Kierowca nie powinien spać w samochodzie na siedzeniu.

W przypadku dalekich podróży najlepiej sprawdzą się kabiny sypialne. Kabina sypialna ma formę nabudowy na górze kokpitu lub za kokpitem kierowcy. Solidna kabina sypialna zapewnia komfortowe warunki na regeneracyjny sen i odpoczynek po pracy.

Odpowiednia dieta – klucz do zdrowia i witalności

odpowiednia dieta dla kierowcy

Zawodowi kierowcy często zapominają o regularnym spożywaniu zdrowych i pełnowartościowych posiłków. Podczas postoju na stacji benzynowej bardzo łatwo zamówić fast-food czy słodycze. Jednak codzienne spożywanie takich przekąsek ma fatalne odbicie na zdrowiu i samopoczuciu. Żywienie się zapychaczami sprawia, że w organizmie brakuje niezbędnych składników odżywczych.

Niedobór witamin i mikroelementów powoduje obniżenie odporności, osłabienie organizmu, zmęczenie, depresję i dekoncentrację. Dlatego koniecznie zadbaj o zbilansowane posiłki pełne warzyw i owoców. Zainwestuj w lodówkę turystyczną, w której warzywa i owoce przetrwają przez dłuższy czas.

Pamiętaj o tym, żeby codziennie jeść pożywne śniadanie – które jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia. Jedzenie to nie wszystko. Regularnie nawadniaj organizm. Zawsze miej przy sobie butelkę z wodą i pamiętaj, żeby popijać ją małymi łyczkami. Dzięki temu w Twoim organizmie nigdy jej nie zabraknie. Dzięki regularnym picu płynów powstrzymasz zmęczenie, rozdrażnienie i ból głowy.

Regularne badania – utrzymuj zdrowie pod kontrolą

badania zawodowych kierowców

Coroczne badania lekarskie są niezwykle ważne. Dlatego co jakiś czas zrób podstawowe badania krwi, zmierz ciśnienie i zbadaj swój wzrok. Dzięki temu sprawdzisz, czy zdrowie Twojego organizmu jest w normie. Regularne badania lekarskie dają szansę na to, żeby odpowiednio szybko zareagować i zapobiec nieprzyjemnym dolegliwościom.

Aktywność fizyczna – podstawa profilaktyki zdrowotnej

Znajdź czas na regularne treningi. Kiedy masz wolny weekend, to idź na spacer do parku, pobiegaj w lesie lub po swoim osiedlu. Dzięki temu utrzymasz swoje ciało w dobrej kondycji. Nawet kilkanaście minut codziennego, nieprzerwanego wysiłku podnosi poziom endorfin i sprawia, że lepiej się czujesz. Podczas jazdy rób regularne postoje. W tym czasie wykonuj ćwiczenia rozciągające. Dzięki temu rozładujesz stres i się zrelaksujesz.

Sposób na stres – znajdź go jak najszybciej!

Stres jest nieodłącznym elementem w pracy każdego zawodowego kierowcy. Jego długotrwałe działanie ma bardzo nieprzyjemne skutki takie jak choroby i ogólne złe samopoczucie psychofizyczne. Dlatego tak ważne jest to, aby znaleźć sposób na zredukowanie napięcia. Może być to słuchanie muzyki, wykorzystanie kilkudziesięciominutowej przerwy na bieganie lub czytanie książki.

Znajdź swoją ulubioną aktywność i zniweluj stres! A Ty co robisz, żeby odprężyć się w przerwach między prowadzeniem samochodu? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

comments icon1 comment
1 notes
3 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *