Dekorator w salonach odzieżowych – czym się zajmuje i jakie kompetencje przydają się na tym stanowisku?
Słysząc o zawodzie dekoratora, wielu z nas na myśl przychodzi osoba odpowiedzialna za wystrój wnętrz takich jak domy czy biura. Tymczasem to stanowisko jest bardzo istotne również w branży handlowej. Odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni i rozmieszczenie towaru może przełożyć się nie tylko na pozytywne doświadczenia klientów, ale i poprawę wyników sprzedażowych. Na czym polega praca dekoratora w firmach odzieżowych i jakie umiejętności są kluczowe w tym zawodzie?
Pokazać to, co najlepsze
Nie jest tajemnicą, że w sklepach stacjonarnych bardzo duże znaczenie ma rozmieszczenie towaru. Istnieje cały szereg zasad visual merchandisingu, którymi kierują się dekoratorzy przestrzeni sprzedażowej, żeby jak najlepiej pełniła ona swoją funkcję. Ich zadaniem jest przede wszystkim odpowiednia ekspozycja produktów, a także materiałów promocyjnych. Osoba zatrudniona na takim stanowisku dba m.in. o zaaranżowanie witryn sklepowych, tak by przyciągały uwagę i zachęcały do wejścia do salonu. Istotne jest też, by manekiny w inspirujący sposób prezentowały rzeczy czy akcesoria z dostępnych w sprzedaży kolekcji. Liczy się jednak również ułożenie towaru oraz jego jasny podział w przestrzeni sklepu, poprzez jego odpowiednią aranżację. Za te wszystkie kwestie odpowiada właśnie dekorator. Jakie kompetencje są pomocne w wykonywaniu wspomnianych zadań?
Poczucie estetyki to podstawa, ale nie wszystko
Choć wielu zasad visual merchandesignu można się nauczyć, niewątpliwie niezmiernie ważne w pracy dekoratora jest poczucie estetyki. To od niego w dużej mierze zależy chociażby atrakcyjny wizualnie dobór kolorów albo ciekawy sposób zestawiania poszczególnych elementów garderoby czy akcesoriów. W jak najlepszym zagospodarowaniu przestrzeni – zarówno w odniesieniu do witryny sklepowej, jak i wnętrza salonu – pomoże natomiast wyobraźnia przestrzenna. Nie bez znaczenia w pracy dekoratora będą jednak również umiejętności miękkie, np. takie jak komunikatywność i gotowość do dzielenia się wiedzą. Ważne, żeby osoba zatrudniona na tym stanowisku umiała przekazywać niezbędne informacje i praktyczne wskazówki w sposób klarowny i przystępny, ponieważ często jest odpowiedzialna również za przeszkolenie zespołu sprzedażowego w zakresie visual merchandesignu. Ostatecznie bowiem to jego członkowie spędzają w salonie najwięcej czasu. Mogą więc na bieżąco reagować, gdy dostrzegą, że coś odbiega od przyjętej wcześniej wizualnej wizji, chociażby z powodu przypadkowej ingerencji klienta, który np. niechcący przesunął jakiś element aranżacji lub oglądane rzeczy odłożył nieuważnie, w mało estetyczny sposób.
Na stanowisku dekoratora często nie jest wymagane konkretne wykształcenie, bardzo przydatne jest jednak doświadczenie w tworzeniu witryn sklepowych i ekspozycji towaru. Możliwość rozwoju w tym kierunku daje np. kariera w Sinsay czy innych polskich markach odzieżowych. Jeśli więc interesujesz się modą i zawsze jesteś na bieżąco z aktualnymi trendami, a do tego masz mocno rozwinięte poczucie estetyki oraz wyobraźnię przestrzenną, może być to ciekawy dla ciebie zawód.